Komunikacja alternatywną nazywamy system metod umożliwiający porozumiewanie się osobom, które nie mówią lub porozumiewają się w sposób ograniczony. AAC jest sposobem, dzięki któremu dzieci z zaburzeniami mowy są w stanie wyrazić swoje myśli, uczucia, potrzeby. AAC oparta jest na gestach (język migowy), znakach graficznych ( obrazkach, symbolach, piktogramach) czy przedmiotach (klocki słowne).
Komunikacja alternatywna i wspomagająca – dla kogo?
dzieci z zaburzeniami ekspresji językowej – osoby, dzieci rozumiejące mowę nie potrafiące się nią posługiwać;
dzieci wymagające języka alternatywnego - osoby, dzieci mające problemy z rozumieniem mowy werbalnej;
dzieci potrzebujące wsparcia językowego- dzieci rozumieją mowę i posługują się nią w spoób ograniczony, AAC ma pełnić funkcję usprawniającą.
RODZAJE AAC:
znaki przestrzenno – dotykowe;
język migowy;
system symboli jednoznacznych;
znaki manualne MAKATON;
znaki graficzne;
miniatury i znaki trójwymiarowe adaptowane;
alfabet punktowy do dłoni;
znaki manualne;
gesty naturalne;
KOGHAMO;
alfabet palcowy (daktylografia);
PIC – znane jako Piktogramy w Polsce;
PCS;
System symboli BLISS;
Rysunki;
Litery, sylaby, wyrazy.
96-100 Skierniewice
ul. Jagiellońska 32
tel: +48 791 527 808
e-mail: terapiakrokpokroku@gmail.com
Zapraszamy do kontaktu